zondag 28 oktober 2018

Pedagogiek en ontwikkeling


Tweede thuis
Voor mij is het van belang dat u kind zich veilig en vertrouwd voelt bij mij in de opvang, hierdoor kan het kind lekker spelen en zich optimaal ontwikkelen. Om hiervoor te zorgen probeer ik de situatie hier zoveel mogelijk te laten lijken op dat van thuis. Denk hierbij aan hetzelfde ritme als ze thuis gewend zijn, maar bijvoorbeeld ook aan een knuffel als een kind zich heeft bezeerd/ of verdrietig is (uiteraard alleen als ze dit willen), regelmatig complimenten geven, aanmoedigen, een luisterend oor te bieden enz.

 
Zelf spelen en samen spelen
Er is bij mij genoeg tijd om zelf te spelen. Zo kan een kind zelf de wereld te ontdekken op zijn eigen wijze. Op die manier wordt een kind zelfstandig en krijgt het zelfvertrouwen.
Doordat er meerdere kinderen van verschillende leeftijden aanwezig zijn. Kunnen de kleine kinderen nieuwe dingen leren van de grote kinderen en de grote kinderen leren om voorzichtig om te gaan met de kleintjes. De kleintjes spelen naast elkaar en oudere kinderen spelen al echt samen. Ik stimuleer het samenspelen door ook samen met de kinderen te spelen.
 
De ontwikkeling
Aan elk kind wordt persoonlijk aandacht en ondersteuning gegeven in de ontwikkeling. Dit doe ik door kinderen veel dingen zelf te laten doen/ proberen en natuurlijk heel veel complimentjes te geven als het ook is gelukt. Dit kan bijvoorbeeld door het kind zelf te leren zijn/haar schoenen of jas aan te trekken. Hierdoor wordt zelfstandigheid gestimuleerd en de eigenwaarde verhoogt.
Ook stimuleer ik de kinderen door veel met ze te praten, dingen te benoemen, vragen te stellen en de vragen van het kind te beantwoorden. Bijvoorbeeld  bij een jong kind te benoemen wat het in zijn/ haar handje heeft of aan een iets ouder kind te vragen wat voor kleur de blaadjes van de bomen hebben. Er wordt daarnaast ook veel gelezen en gezongen tijdens de opvang, op vaste momenten maar juist ook heel veel spontaan. Dit zorgt voor een positieve sfeer en tegelijkertijd wordt de taalontwikkeling gestimuleerd.
Voor elke leeftijd is er genoeg uitdagend speelgoed beschikbaar, zodat het kind zich op alle vlakken optimaal kan ontwikkelen. Denk daarbij bij baby’s aan zachte boekjes, rammelaars, en vormenstoven. Bij de iets vraagoudere kinderen kun je denken aan allerlei soorten bouwblokken, puzzels, ballen, fietsjes en verkleedspullen.
Als kinderen er aan toe zijn, zijn er ook veel knutselspullen zoals vingerverf, lijm, scharen, klei, gekleurd papier en allerlei stiften en potloden. Kinderen kunnen hun eigen creaties hiermee maken. Als iets niet lukt help ik wel, maar ik maak niet mooie standaard knutselwerkjes. Tijdens feestdagen en bij elke wisseling van seizoen doen we ook activiteiten die aansluiten op deze thema’s. Werkjes hiervan kunnen ze thuis bijvoorbeeld ophangen of aan hun ouders geven. Denk hierbij aan koekjes bakken voor Vaderdag of een ei schilderen met Pasen.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten